Paaskaars 2024 in de Paulus

Licht van Christus

Symboliek van de decoratie

De Griekse Chi (X) en Rho (P) vormen een monogram en zijn de eerste twee letters van de Griekse aam ΧΡΙΣΤΟΣ (Christos). Dit letterbeeld komt veelvuldig voor in de 4e eeuwse catacombe van St Calixtus in Rome. Het werd populair nadat keizer Constantijn de Grote rond 315 het monogram invoerde op munten en op soldatenschilden.

Binnen de contour van het kruis geven in een transparante achtergrond de vijf wierrooknagels de plaatsen aan van Jezus vijf wonden: in diens handen, voeten en in zijn zijde. Zo wordt Jezus’ lijden onder onze aandacht gebracht. En zonder Zijn lijden geen verrijzenis.

 

Ik ben de Alfa en de Omega, zegt God de Heer, Hij die is en die was en die komt, de Albeheerser ” staat al in het eerste hoofdstuk van het boek Openbaring van het Nieuwe Testament. Daar staan dus deze twee onder elkaar geplaatste Αlpha en Ωmega voor.

Dit jaar is het jaartal ’n even getal, gezet in Romeinse cijfers. Volgend jaar zal dat weer in Arabische cijfers zijn. Het zijn dus om en om het jaar verwijzingen naar het Arabische Palestina waar de bewoners in Christus’ tijd ook niet volledig eigen baas waren en naar het Romeinse Rijk dat het toen in die regio grotendeels voor het zeggen had.

Geheel bovenaan als bekroning de duif, verwijzing naar de Heilige Geest van het aanstaande Pinksteren. De duif is ook symbool voor vrede. De zo verlangde vrede die helaas voor velen nog ver weg lijkt te zijn.

 

Kaarsgieten een ambachtelijk proces

Een kaars gieten en decoreren is handwerk, een echt en oud ambacht.

Ook dat is al een duurzaam recycle proces, vanaf 2011 en nu voor de veertiende achtereenvolgende keer. De iets taps toelopende bijna één meter lange kaars vormt de basis voor de decoratieve symboliek. De restanten van intentiekaarsjes van afgelopen jaar hebben weer de was geleverd voor de nieuwe paaskaars. Zo zijn de intenties meegegoten en vormen nu één geheel met de paaskaars voor dit nieuwe jaar. Die gerecyclede, gezuiverde was is door de parochianen Thea Pouw en Jan de Vries, onder leiding van meewerkend voorman Peter Luijkx, gegoten in een voorgevormde buis waarin een katoenen lont is gespannen.

Na afkoeling hard geworden wordt de paaskaars uit de vorm gelost. Onderin wordt een centraal gat geboord waar de staande pin van de grote kandelaar in moet passen. Het gietproces is hiermee klaar. Tot slot brengt Ben Koevoets zijn ontwerp aan in gekleurde was en zet de wierooknagels op hun plaats. Dan is de kaars als symbool van het Licht van Pasen gereed. Een resultaat dat een mooie en duurzame samenwerking laat zien binnen onze Pauluskerkgemeenschap.